Сергій Сухомлин: На виборах люди показали, що підтримують місцеве самоврядування, центральна влада має з цим рахуватись

Джерело: ZIK.UA

Третій тиждень триває підрахунок голосів на виборах, які відбулися 25 жовтня. По багатьох громадах досі немає офіційних результатів і люди не знають, хто ж у них виграв. Втім у Житомирі переможців знали давно – усі екзит-поли і паралельні підрахунки, зроблені штабами партій за даними з протоколів дільниць, твердили – чинний міський голова виграє уже в першому турі. Та з оголошенням не поспішали.

Після оприлюднення результатів стало зрозуміло чому – вони дуже не вигідні для “слуг”, адже політична сила, співзасновником якої став мер Житомира Сергій Сухомлин – “Пропозиція” виграла вибори не тільки в місті, але і заводить пристойну фракцію в обласну раду. Кандидати від партії перемогли на виборах і стали головами у Бердичеві, Коростишеві та Попільні. Депутати від “Пропозиції” будуть працювати в більшості районних, міських та селищних рад.

Про успіх новоствореної політичної сили, протидію опонентів, можливість “потепління” у стосунках між центром і регіонами, а також про провали держави у боротьбі з ковідом говоримо з переможцем виборів Сергієм Сухомлином.

Ви виграли вибори у першому турі, втім з оголошенням результатів були заминки, чого добивались ваші опоненти?

Затягували процес “Слуги народу”. Вони були шоковані своїм результатом і тому намагалися відтягнути оголошення. З Києва навіть приїхали кілька юристів, в яких було завдання відмінити вибори по деяких дільницях. Було подано 7 позовів до судів.

Для розуміння як це виглядало, наведу приклад однієї дільниці. Партія “Слуга народу” подала до суду на голову комісії, вдумайтесь від “Слуги народу”, щоб скасувати результати на цій дільниці. Так робилось для того, щоб інші партії навіть не були задіяні в судовому процесі. У судді, який розглядав справу, за дивним збігом обставин, дружина балотувалась у депутати теж від “Слуги народу”. Важливо, що на дільниці, про яку йдеться, не було складено жодного акта про порушення під час голосування. І тим не менше вони намагались відмінити там результати голосування. А все через те, що там від “Пропозиції” ішла дуже сильний мажоритарник і її підтримало багато людей.

Після розголосу суддя вирішив не йти на прийняття абсолютно незаконного рішення і призначив перерахунок голосів на цій дільниці. Це теж було не правильно, бо “слуги” навіть у позовній заяві такого не просили, але ми погодились на перерахунок. Це стало питанням принципу- довести, що ми чесно перемогли.

Опоненти нічого від цього затягування не виграли. Після перерахунку нам навпаки ще додались голоси в обласну раду. Ми оприлюднили результати судового розгляду і перерахунку, і вони зрозуміли, що маніпулювати не вдасться, і припинили подавати до судів. По дільницях, де ми виграли у першій інстанції, вони уже навіть апеляцій не подали.

Які найбільші порушення були у Вас у місті?

Порушення були в організації виборчого процесу. Щоб ви розуміли, 63% керівників комісій були від “Слуги народу” і вони ж завалили роботу. Міська рада вчасно виділила кошти на підготовку, але у місті вранці не відкрилося чимало дільниць. Там банально не були змонтовані кабінки для голосування. Хоч ми ще за день до виборів пропонували свою допомогу, але голова ТВК сказала, що договір з підрядником підписаний і все буде зроблено. В результаті довелось вранці, у день голосування, коли люди уже стояли під дільницями і бачили зачинені двері, залучати комунальні підприємства, щоб збудувати ці кабінки і житомиряни змогли проголосувати. Хтось з виборців, звісно, розвернувся й пішов, і так і не проголосував. Мені складно сказати, що це було – злий умисел чи банальна некомпетентність голови комісії і невміння працювати. Вона пізніше публічно визнала свою провину.

“Пропозиція” отримала 38,1 % голосів до міської ради, це гарний результат, втім не достатній для формування більшості, з ким будете об’єднуватись?

На місцях офіційно коаліції не створюються. Для того, щоб приймати рішення в сесійній залі нашій фракції потрібно добирати всього 5 голосів. У нас нормальне порозуміння з місцевими командами “Батьківщини”, “ЄС”, “Сили і честі”. Не думаю, що нам взагалі потрібно формувати якусь коаліцію, переконаний депутати і без формальностей голосуватимуть за потрібні місту речі.

“Пропозиція” пройшла також і в обласну раду, чим наявність депутатів на рівні області допомагатиме місту? Які завдання ставлять перед депутатами обласної ради?

Користь буде не тільки для міста, але і для області загалом. Партія “Пропозиція” повноцінно йшла на вибори по всій Житомирщині. Ми формували команду так, щоб були представлені всі райони. І 6 наших депутатів пройшли з різних куточків області.

Перше, над чим вони працюватимуть – це справедливий розподіл субвенцій.

Наступний напрям – будівництво свердловин. На Житомирщині уже цьогоріч були проблеми з відсутністю води, навіть у селах. Будемо працювати над тим, щоб забезпечити спорудження свердловин.

Також стоїть завдання будівництва онкологічного центру та закупівлі сучасного медичного обладнання для лікування раку.

Плануємо в області створити ще два індустріальні парки. Це можна зробити за рахунок співфінансування держави, області і місцевих громад. Такі парки потрібні, щоб інвестори, які заходять в Україну, мали уже готову площадку з комунікаціями, спрощену систему отримання дозволів на оренду землі.

Також стоїть завдання відновлення аеропорту в Житомирі. Місто уже багато зробило в цьому напрямі. Термінал готовий на 100%. Державна комісія кілька тижнів тому все вивчила, і підготувала проєкт рішення для Кабміну на отримання статусу міжнародного аеропорту. Це дасть змогу відкрити пропускний пункт у Житомирі. Ще потрібно реконструювати і подовжити злітну смугу. Тоді ми матимемо повноцінний аеропорт. Це важливо не тільки для міста, але й для всієї області. Це основні напрями, над якими працюватиме фракція “Пропозиції” в обласній раді.

Після виборів країна живе уже в новому адміністративному устрої, наскільки це вплине на життя Житомира?

Чесно кажучи, ми поки цього не розуміємо. Я думаю, що не розуміють і ті народні депутати, які проголосували за цей адміністративний поділ. Вибори до райрад уже пройшли. Ми своїх людей туди делегували. В Житомирському районі будемо претендувати на голову райради. Але розуміння, які саме повноваження будуть у цих районів, досі немає.

Яка наразі у вас ситуація з ковідом? Чи є уже якась допомога від центральної влади?

Місто Житомир на боротьбу з ковідом і ліквідацію його наслідків витратило понад 100 млн грн. Це і підтримка бізнесу, і закупівля медичного обладнання, і доплати лікарям. Від держави ми отримали 1,3 млн грн. Тобто держава дала на боротьбу з епідемією у 100 разів менше, ніж місто.

Зараз центральна влада знову намагається ввести карантин, а отже обмежити роботу підприємців. Я не сперечаюсь, для зменшення поширення хвороби це важливо, але ж держава не пропонує для бізнесу жодних компенсацій.

І ще один важливий момент: держава не виконала своїх функцій. Наведу два яскравих приклади. У нас у місті 2 лікарні переведені на лікування хворих на ковід, на минулому тижні в одній лікарні уже не було кисню. І це сталось не через те, що ми десь не допрацювали. Необхідні договори з постачальниками були підписані, але у компаній, які виробляють кисень, просто не має можливості виробляти його в тому об’ємі, який потрібен. Ми знайшли іншого підрядника з міста Дніпро, це представництво німецької компанії і в п’ятницю будемо уже відкривати кріоциліндр на 7 тонн рідкого кисню, що забезпечить лікарню киснем.

Але держава мусила прораховувати всі ці моменти наперед і забезпечувати додаткове виробництво таких життєво необхідних речей. У країні зараз тільки офіційно 10 тисяч інфікованих у день, а насправді реально в декілька разів більше. А коли діагностувати ковід почнуть у 20 тисяч за добу я не впевнений, що всіх об’ємів кисню, який виробляється в Україні, буде вистачати для лікування лише тяжкохворих.

Ще один провальний момент центральної влади – забезпечення лікарень препаратами. Є ліки, які потрібні для важкохворих, на які шалений дефіцит. Я сам особисто купляв для рідних препарат Актемра. Купляв із рук за 37 тисяч гривень за ампулу. В міську лікарню після цього ми закупили цей препарат по 11 тисяч грн за ампулу. Придбали на понад мільйон грн, але цих ліків не вистачає, а ми купили усе, що дало міністерство. І більше придбати не можемо. А в цей же час, на руках його продають уже 50 тисяч за ампулу. А таких ампул треба 3. Контролювати такі речі – це відповідальність держави.

Наступний провал – вакцинація від сезонного грипу. Ще 3 місяці тому ми виділили кошти на закупівлю вакцини. На даний момент міністерство відпустило на місто Житомир всього 50 доз. У нас є гроші, ми всі заявки подали, необхідні договори підписали, а отримали мізер. 50 доз – це просто капля в морі від того, що потрібно.

Як будете вибудовувати спілкування з центральною владою, чи можна розраховувати, що після завершення виборів вони стануть робочими, а не будуть на межі конфронтації?

Я дуже на це надіюся. Бо протистояння між центральною владою і місцевим самоврядуванням дійсно було і це тільки шкодило. Коли президент приїжджає в якийсь регіон, не обов’язково в Житомир, у будь-який, і на зустрічі з ним міських голів навіть не запрошують – це не нормально.

На виборах люди показали, що підтримують місцеве самоврядування. Результати і “Пропозиції”, і локальних партійних брендів, таких як скажімо, у Вінниці, Чернігові та інших обласних центрах, які набрали значно більше голосів за парламентські партії, яскраве тому підтвердження. До місцевого самоврядування є довіра людей і думаю центральна влада уже не зможе з цим не рахуватись. Надіюсь, що вона почне значно більше прислухатись до лідерів на місцях, ніж це було до виборів.

До проєкту держбюджету Ваші однопартійці не раз висували претензії, як можете оцінити його з точки зору Житомира, наскільки там враховані інтереси міста?

Держбюджет на 2020 рік позбавляє міста Житомира 100 млн грн. Наші втрати будуть від пільги на земельний податок для “Укрзалізниці”, від скасування акцизу на пальне, від пайової участі у будівництві. Ми намагаємось і через Асоціацію міст, і через роботу з депутатами від області все ж відстояти, щоб ці кошти лишилися, побачимо що з цього вийде.

Ну і хотілося б сказати кілька слів про сам держбюджет. На мій погляд, він нереалістичний. Назву, для прикладу, один показник – наповнення в бюджеті заплановане з розрахунку збільшення надходжень від ПДФО на 25%. Це абсолютна профанація. Якщо в цьому році зростання надходжень від ПДФО було на рівні 8%, то з урахуванням ковіду і кризи, розраховувати на захмарні 25% – щонайменше наївно, якщо не безглуздо. Я розумію, що потрібно було врахувати усі “хотєлки” і підігнати цифри під побажання народних депутатів і міністерств, але яка користь з документа, який завідомо не буде виконуватися?

Які плани на ці 5 років, розкажіть по напрямах, що задумали реалізувати?

Перший великий проєкт, який ми розраховуємо завершити – це реконструкція водоканалу. Це комплексна модернізація, після якої місто Житомир отримає фактично новий водоканал, всі його складові будуються з нуля. У нас гарними темпами іде зведення очисних споруд за одними з найсучасніших європейських технологій. Споруджується станція очистки води. Кілька днів тому розпочали будівництво насосної станції, яка забезпечуватиме роботу каналізаційних стоків, це фінансується за рахунок гранту Республіки Словенія.

Другий великий проєкт – це будівництво сучасних ТЕЦ, які забезпечать більш дешеве тепло для міста і вироблятимуть електроенергію для потреб комунального господарства.

Про аеропорт я уже згадував – його теж хочемо завершити.

Ще один проєкт з електрифікації залізнодорожньої гілки між Житомиром і Новоград-Волинським. Тоді через Житомир підуть швидкісні потяги і місто стане вузловою станцією. Його можна реалізувати тільки за підтримки уряду. Ми пропрацьовували цей проєкт 2 роки, і я бачу, що уже є бажання його зробити.

Є плани щодо розвитку комунального транспорту. Ми в цьому році плануємо отримати 50 нових сучасних тролейбусів, які уже закупили. І далі переходитимемо на купівлю електробусів.

Також будуватимемо Палац спорту. Ділянка уже відведена, проєкт зроблений, тендер проведений. Я думаю, що в наступному році ми почнемо його зводити.

Чим займатиметься “Пропозиція” після виборів, будете готуватися до парламенту?

У депутатів, які працюють уже в органах місцевого самоврядування, завдання визначені по кожній громаді. А партія дійсно уже починає підготовку до парламентських виборів. Ми уже підійшли до визначення кандидатів, які ітимуть від “Пропозиції”, це абсолютно прозорий, демократичний процес. Будемо працювати і на зміцнення свого авторитету, і знайомитимемо людей з майбутніми кандидатами.

Для нас представництво у Верховній Раді дуже важливе. Це можливість для місцевого самоврядування вивести позицію громад на найвищий рівень. Нам потрібно прийняти Муніципальний кодекс, який чітко розмежує повноваження центральної влади і місцевого самоврядування, щоб ганебна практика, коли кожен новий парламент починає приймати рішення, які обмежують права громад, була врешті припинена. Глобальне завдання – імпліментувати Європейську хартію місцевого самоврядування.

Державу треба будувати з фундаменту, а не з даху. Усі спроби обрати президента, який би побудував країну зверху, завершувались провалом. Значить будемо йти іншим шляхом і будувати країну знизу. З сильного місцевого самоврядування і розвинених громад.

Приєднуйтеся до нашого телеграм-каналу, щоб бути в курсі найважливіших новин: t.me/proposicia