Маршруткам – бути! Ринок пасажирських перевезень потребує конкуренції

Приватні перевізники свого часу врятували систему громадського транспорту в більшості українських міст. Сьогодні ситуація стабілізувалася, та все гучніше почали звучати думки про те, що їм треба сказати «спасибі» та попросити піти з ринку геть. Чи дійсно саме так мають зробити представники місцевої влади? Відповідь на це питання учасники засідання Клубу Пропозиціонерів шукали під час етеру «Маршрутки – порятунок чи вбивство системи громадського транспорту?».

«Маршрутки з’явилися в той момент, коли була дуже велика прогалина у муніципальному транспорті, а попит з боку пасажирів швидко зростав. Тобто, це було тимчасово явище. На жаль, воно трохи затягнулось», – вважає Іван Васючков, представник департаменту транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради. Свого часу він став одним з ідеологів проєкту «Смерть маршруткам», який нині доволі успішно втілюється в Дніпрі. Його суть полягає в заміні невеликих мікроавтобусів на нормальні великі автобуси.

Іван Васючков, представник департаменту транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської
міської ради, депутат міськради від ПП “Пропозиція”

Власне саме така боротьба за наведення ладу в транспортній галузі сьогодні є пріоритетом на багатьох рівнях. З 2018 року і місцева, і центральна влада говорять про необхідність лібералізації ринку автобусних перевезень в Україні. Це стосується не тільки і не стільки місткості, скільки якості послуг та екологічності рухомого складу. Втім до того, які ми дійдемо до настільки глибинних питань, слід розібратися, як вважають експерти, хоча б з тіньовою складовою ринку. «Громадський транспорт в Україні потребує реформування, він знаходиться в дуже важкому стані. Якщо так буде далі тривати, то за кілька років ми можемо навіть почати втрачати його в деяких містах. Тобто, нам потрібні зміни. Насамперед, слід вбити цей кеш, який там крутиться», – наголосив під час дискусії Дмитро Беспалов, директор компанії «А + С Україна».

За його оцінками, нині обсяг готівки у сегменті може щорічно складати більше 3 млрд. грн. для Києва та близько 40 млрд. грн. для всієї України. «Така величезна кількість готівки, на жаль, провокує певні сили живитися з цього ринку. Це, власне, величезна проблема. Пасажири – заручники цієї ситуації, маршрутники – багато в чому заручники цієї ситуації. Вигодоотримувачі – це невелика група людей, яка займається «кришуванням» всього цього бізнесу. Як змінити ситуацію? Нам потрібно відійти від кешу, але це просто сказати і важко зробити», – підкреслив пан Беспалов.

Дмитро Беспалов, директор транспортної компанії «А + С Україна»

З ним погодився і колишній мер Каховки (Херсонщина), а нині депутат Каховської міськради Андрій Дяченко. «Найбільша проблема – готівка. Вона стимулює працювати лобі-групи, які можуть у місцевих радах саботувати розвиток того ж електротранспорту. Візьмемо Каховку. До 2020 року в нас не було фінансової можливості розвивати комунальний транспорт. Але вже з 2020 року приходило чимало міжнародних фінансових донорів, які були готові на комерційній основі (десь на рівні 3% річних у гривні) вкладатися у відповідні проєкти. Втім лобі-групи мають дуже потужний вплив. Витиснути підприємців, яких вони представляють, важко», – розповів Андрій Дяченко.

Андрій Дяченко, міський голова Каховки (2015-2020рр), співзасновник партії “Пропозиція”

Іван Васючков продовжив тему, розповідаючи про необхідність доволі потужних інвестицій для розвитку системи громадського транспорту у сьогоднішніх умовах. Тож про наслідування трендів, які є характерними для тієї ж Європи, ми поки не можемо. «Зараз весь світ показує тенденції переходу на нульові викиди. І це не обов’язково електротранспорт – це може буде газовий транспорт. Це шлях, яким зараз йде місто Дніпро, але це дуже повільний шлях. Адже закупівля нового транспорту, оновлення рухомого складу навіть в Європі відбувається один раз на 10-12 років. Відповідно, в Україні розраховувати на те, що найближчі роки ми зможемо перейти на нові екологічні стандарти, мабуть, безглуздо” – сказав пан Васючков. Проте є більш актуальні завдання.

На думку Дмитра Беспалова, це поєднання маршрутів та видів транспорту між собою. «Нам треба створити швидкісний громадський транспорт (він основний має бути в місті), а потім – комбіновані системи з рухомим складом, що підвозить до швидкісного транспорту. І транспорт, який основний, опорний, скоріш за все, буде комунальним, тому що він, вірогідніше, буде електричним, а це монополія держави. А той транспорт, що підвозить, може бути приватним, але він буде такої ж якості, як і комунальний. Просто ним буде розпоряджатися приватний оператор», – зробив пропозицію пан Беспалов.
Про необхідність збереження комунального та приватного транспорту одночасно казав і Валентин Демчук, президент союзу перевізників України. «Я впевнений, що лише конкуренція приведе цей ринок до порядку. Я вважаю, що конкуренція має бути як з боку приватних перевізників, так і з боку комунального транспорту. Є певні переваги в кожного з цих видів транспорту. Якщо взяти комунальний, то він більше організований, знаходиться в одних руках. І тому там легше запроваджувати певні проєкти (електронний квиток, монетизація пільг, облік пасажирів). Що стосується приватного транспорту, то він більш гнучкий, він швидше може реагувати на зміну
економічної ситуації… Відповідно, треба зробити так, щоб приватний транспорт конкурував з приватним. Не можна залишати, скажімо, в місті виключно комунальний транспорт. І не можна залишати виключно приватний транспорт»
, – наголосив президент союзу перевізників України.

Валентин Демчук, президент союзу перевізників України

Пан Васючков з Дніпра, ймовірно, підсумував засідання, коли розповів про необхідність створення потужної системи громадського транспорту, яка б дозволила містянам пересісти на автобуси та маршрутки з власних автівок. «Зараз ми маємо проводити вже в війну не з маршрутками чи муніципальним транспортом, а війну проти повальної автомобілізації та заторів, які вже взяли в полон великі міста по всій країні», – підкреслив Іван Васючков.

Приєднуйтеся до нашого телеграм-каналу, щоб бути в курсі найважливіших новин: t.me/proposicia